Lumnia

Ondernemerspraat: Marketing voor ondernemers

Voordat ik ondernemer werd, zette ik ‘per ongeluk’ een marketing- en communicatieafdeling op bij een middelgroot, snel groeiend bedrijf. Die ervaring heeft me ontzettend veel geleerd wat ik nu kan toepassen om Lumnia op de kaart te zetten. In deze blog wil ik enkele tips delen waarvan ik gemerkt he dat ik ze nu toepas in mijn eenmanszaak.

Posts

  • Gebruik verschillende manieren van zenden. Sommige mensen lezen graag grotere stukken tekst, anderen kijken liever naar een filmpje of plaatje, weer anderen doen graag mee met een poll.
  • Stel een vraag om mensen meer te betrekken bij je posts. Zorg dat deze vraag specifiek is en relevant voor jouw bedrijf
  • Vermeng het persoonlijke met het zakelijke. Houd dit wel professioneel.
  • Weet dat een klant een heel traject doorgaat voordat die tot kopen overgaat. Je zal mensen dus meerdere keren moeten bereiken voordat ze bij jou aankloppen
  • Weet dat social media onderhevig zijn aan algoritmeveranderingen waar je zelf geen invloed op hebt. Wat nu populair is en gepusht wordt, kan morgen alweer ‘oud’ zijn.

Netwerken

  • Vertel iedereen en alles over wat je doet. Je weet nooit waar jouw volgende klant vandaan komt. Meer dan eens komt die uit onverwachte hoek.
  • Wees oprecht enthousiast over jouw product of dienst. Als jij er al niet positief over bent, waarom zou een ander dat dan zijn?
  • Zoek bedrijven die nuttig kunnen zijn voor jouw publiek en kijk naar hoe je elkaar strategisch kan versterken. Laat de ander zijn netwerk over jou vertellen en vertel jouw netwerk over die ander.
  • Referenties zijn sterk. Mond-tot-mondreclame doet vaak veel meer voor de kleinere ondernemer dan betaalde advertenties. Dit kost echter wel tijd.

En misschien wel mijn allerbelangrijkste tip: Doe wat bij jou past! Het is oké om een stapje buiten je comfort-zone te maken, maar als je dingen gaat doen waar je echt niet achter staat, dan merken mensen dat en werkt het alleen maar averechts. Vraag jezelf dus altijd af: ‘past dit bij mijn waarden? Kan ik hier plezier uit halen?’ Zo niet, doe het dan niet

Scroll naar boven